18 Februari - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Vincent Terink - WaarBenJij.nu 18 Februari - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Vincent Terink - WaarBenJij.nu

18 Februari

Door: Vincent Terink

Blijf op de hoogte en volg Vincent

18 Februari 2014 | Suriname, Paramaribo

Gisteren vergeten te vertellen: In het 2e jaar moesten we een hydraulische pers maken in groepsverband. Dit is het eerste project waarbij je moet gaan ontwerpen en berekenen aan je project. Kom ik toch een hydraulische pers tegen die door jongens van mijn school gemaakt is :P Hij is niet in het zelfde leerjaar gemaakt als dat ik het project gemaakt heb. maar het is er wel 1 van het Graafschap College.

Vandaag weer bezig geweest met het project Vacuümpomp. Het is hier echt heel anders werken als in Nederland, het is veel zoeken naar materiaal en naar de gereedschappen. Of naar vervangingsdelen van gereedschappen.
Er is nog geen nieuw zaagblad voor de lintzaag. Dus ben nog maar niet aan het draaiwerk begonnen.
Ben vandaag wel begonnen met het lassen aan de buis waar de uitlaatgassen door moeten. Ze hebben alleen maar een werkend lasapparaat voor elektroden. En ze hadden geen dunne elektroden voor staal, maar wel dunne elektroden voor RVS. Terwijl een collega opzoek gaat naar nieuwe elektroden voor staal, ben ik begonnen met de rvs elektroden. Aangezien men collega's deze ook gewoon gebruiken, dacht ik ''waarom niet, moet toch ook verder''.
Ben begonnen met het lassen van de flens, waarmee hij op de uitlaat van de generator komt. Maar het wilde niet zoals ik het in gedachte had. Ik had men materiaal schoongemaakt. Zodat ik blank staal moest lassen, maar toen begon de ellende. Eerst stond het te laag plakte de elektrode iedere keer vast, vervolgens stond hij te hoog branden ik de gaten in het materiaal. Het was echt zoeken naar de juiste instelling. Al met al was het een tijdrovende klus.
Daarna nog op een creatieve manier een sleufgat in de ''hoofdbuis'' gemaakt. Hier komt een smaller pijpje in waar de luchtstroom langs gaat stromen. Uit dit pijpje moet uiteindelijk het water komen voor de pomp.
Ben begonnen met wat gaatjes boren tegen over elkaar. vervolgens met een slijptol inkepingen gemaakt in het gedeelte waar de sleuf moet komen. Daarna met een beitel en hamer de ''grote stukken'' weggetikt. Vervolgens met een freesje in een accuboormachine en een vijl het gat op maat gemaakt. Het houd je in ieder geval van de straat op deze manier.
Al met al een intensief dagje gehad, doordat het grootste gedeelte met de hand bewerkt moest worden. Met deze warmte ben ik blij dat ik geen ezel ben, zodra die begint te zweten is het einde oefening:P
Vanavond was een relax avond. even een wasje gedraaid met de kleren van afgelopen weekend en verder niet zo veel gedaan. :)



  • 19 Februari 2014 - 06:59

    Paul Lans:

    Vincent,

    Dat is wel bijzonder om die hydraulische pers daar te vinden, grappig niet? Wel gaaf om te horen dat je lekker creatief bezig bent om je opdracht te realiseren. Toch weer een heel andere belevenis dan wanneer alles er is en klaarligt. Dit wordt een pompje waar je straks waarschijnlijk veel trotser op bent (hoop ik).

    Succes,

    Paulus

  • 19 Februari 2014 - 10:25

    Wolly:

    Fijn om te zien dat de producten van school wereldwijd bekend zijn.
    succes met je project, er is weer een week door midden 'gezaagd'

  • 19 Februari 2014 - 10:42

    Petra:

    Wat grappig zeg dat je helemaal in Parimaribo hydraulische pers tegen komt die door graafschap college is gemaakt. Wat zal jij straks trots op je zelf kunnen zijn, om toch op deze manier aan het werk te zijn. Heel veel succes vandaag en kijk uit naar je volgende verslag.

  • 19 Februari 2014 - 11:31

    Popco Lans:

    Hey vin!
    Eigelijk ook wel weer lachen dat je zo moet werken leer je ook weer creatief om te gaan met dingen die er eigelijk als vanzelf sprekend zijn!
    Dat weekendje weg was natuurlijk al helemaal gaaf ik hoop dat niet alle modder nu in je witte shirt's zit!
    ik wacht weer op je volgende verslag!

  • 19 Februari 2014 - 15:18

    Marleen:

    Haha, ik begon met goede moed je verhaal te lezen, maar al gauw haakte ik inhoudelijk af. Deze technische onformatie gaat mijn deurtje voorbij. Wel super om te lezen hoe je geniet van je stage en bet werken aan je stageopdracht. Toppie. Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Vincent

Na het rampenjaar 2013 wat bij vele van jullie bekend is, gaan we 2014 van start met een mooie uitdaging! Een afstudeerstage in Paramaribo.

Actief sinds 03 Feb. 2014
Verslag gelezen: 501
Totaal aantal bezoekers 26544

Voorgaande reizen:

01 Februari 2014 - 25 April 2014

Stage in Suriname

Landen bezocht: