Eerste volle zaterdag in Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Vincent Terink - WaarBenJij.nu Eerste volle zaterdag in Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Vincent Terink - WaarBenJij.nu

Eerste volle zaterdag in Paramaribo

Door: Vincent Terink

Blijf op de hoogte en volg Vincent

08 Februari 2014 | Suriname, Paramaribo

Vanmorgen begonnen met de werkdag van 8.00 tot 13.00. Het werk begonnen met de kleppen monteren in een cilinderkop. Was alweer een tijdje geleden dat ik dat gedaan heb. Geloof in het eerste jaar van de automonteurs opleiding. En dat was in 2010. In het begin was het beetje frustrerend omdat ik niet het juiste gereedschap had. Even opzoek gegaan met hulp van Frank naar een pincet en toen lukte het een stuk sneller! Bij het monteren van de veer moeten er 2 spietjes geplaatst worden. En dat gaat met een pincet VEEEEEEEL makkelijker als met een hele kleine inbussleutel en een kleine magnetische schroevendraaier.
Na deze klus even een krukas die maandag opgehaald wordt, de vliegroest eraf geschuurd. En daarna voor Frank het internet afgespeurd naar een oliekeerring voor een Volvo FL6. Het is hier in Suriname altijd een zoektocht naar onderdelen. Maar dit is een hele lastige om te vinden. We zijn al een paar dagen opzoek naar dit onderdeel, maar na lang zoeken heb ik ook niets kunnen vinden. We gaan maandag waarschijnlijk een Volvo truck dealer bellen in Nederland.
's Middags thuis even gedoucht en wilde de stad in gaan. Maar helaas sloeg het weer om. Het was wel bewolkt en het begon net te regenen toen ik naar de weg toe liep om in een bus te stappen. Dus ben maar rechtsomkeert gegaan en heb een film aangezet. Ze zijn nog aan het klussen in het appartement boven me voor Gerard. Dus een middagdutje zat er ook niet in.
Rond half 5 nieuwe poging gedaan om in de stad te komen, onderweg langs de Kwattastraat gelopen. Zie ik 2 Nederlandse meiden fietsen, en afstappen. Ben met ze aan de praat geraakt, omdat ik het wel dapper vind om hier te fietsen. De motoren komen links en rechts langs de auto's op. Ze halen hier in terwijl er fietsers tegemoet komen. En ze hebben hier geen fietspaden. Mij zullen ze hier dan ook niet snel zien fietsen :P. Maar Romy en Ilse(de 2 meiden) beginnen a.s. maandag hier met hun stage en blijven hier 3 maanden. We hebben de Surinaamse telefoonnummers uitgewisseld en hebben afgesproken 's avonds wat in de stad te gaan drinken.
Vervolgens ben ik in een bus gestapt, kost hier echt geen drol, 1,25 SRD dat is ongeveer €0,25 en dan mag je uitstappen waar je wilt.
Ben maar gaan lopen vanaf het busplein. Maar kwam er achter dat hier op zaterdag om 13.00 alle winkels op de supermarkten en horecagelegenheden na dicht gaan. Terwijl ik in de stad liep werd de bewolking alleen steeds dreigender en net wanneer ik een coffee corner zie begint het te regenen. Ben dus snel de weg overgestoken en heb men eerste kop koffie in Suriname gedronken. En daar gewacht tot dat het droog was. Aangezien de winkels zo'n beetje allemaal dicht waren ben ik maar terug gelopen richting het busplein om daar weer de bus te pakken richting huis. Thuis wat gegeten, contact met het thuisfront gehad en beetje gerelaxt voordat ik de stad in ben gegaan. 's Avonds hebben we bij 't Vat wat gedronken. Dit café komen heel veel Nederlanders en hier kun je ook Nederlandse gerechten bestellen zoals een frietje met een frikandel of kroket, zag nog bitterballen voorbij komen. En er was een live coverbandje aan het spelen. Sommige nummers waren misschien niet geschikt voor ze, maar het gaf wel sfeer :)
Het was erg leuk om de ervaringen uit te wisselen over de voorbereidingen van de reis naar Suriname. Zij gaan vanaf maandag 3 dagen van 7.15 uur tot 13.00 uur per week stage lopen hier op een basisschool en daarnaast moeten ze (niet eens elke week) de vrijdag naar de PABO hier in Paramaribo. Ik volg de verkeerde opleiding volgens mij wat betreft de vrije tijd die ik hier overhoud :P
Na deze gezellige avond ben ik opzoek naar de taxi gegaan en heb me terug laten brengen naar men appartementje. De 2 meiden gingen op hun huurfietsen terug. Ik was precies op tijd terug, deed de voordeur dicht en het begon te hozen!

  • 09 Februari 2014 - 17:51

    Marleen:

    Hee leuk om te lezen dat je kennis heb aan Necerlanders. Gezellig!! Haha dus jij haalt voortaan wel eens lekker een frietje met bitterballen.haha. Xx

  • 09 Februari 2014 - 17:51

    Wolly:

    Hi Vincent,

    Ja de eerste volle week zit erop. Je hebt zo al wat ervaringen opgedaan van Paramaribo. Fijn dat je er zo creatieve sleutelaar van wordt ;-)
    En even een avondje uit is toch weer iets heel anders en lekker ontspannen. Wat extra beltegoed erbij kun je Ilse in NL extra bellen. Handig zo'n dubbele simkaart.
    We spreken of skypen komende week nog.


  • 09 Februari 2014 - 17:58

    Maarten Hek:

    Hoi Vincent

    weer leuk om te lezen hoe het er daar aan toe gaat
    je leert er in ieder geval om andere oplossingen te zoeken voor een probleem
    (gebrek aan gereedschap en materiaal)

    wij hebben hier afgelopen zaterdag een zeer geslaagde dag gehad
    70 deelnemers en 15 helpers het was vol in de stal maar wel gezellig
    Douwe z'n slaapplek omgetoverd tot een gezellig terras waar naar de olympische spelen gekeken werd (met dank aan jou digitenne kastje)

    vandaag een stuk rustiger aan gedaan even gewandeld met nienke en nog wat spullen opgeruimd.

    Veel plezier daar

    En de groeten uit Ede

  • 09 Februari 2014 - 18:35

    Frida:

    Is toch wel Aviko friet daar he, in 't Vat:)?

  • 09 Februari 2014 - 19:10

    Paul Lans:

    Hey Vinnie,

    Gaat helemaal goed komen hoor ik al. Zoals ik al schreef, eerst je draai vinden en wat contacten leggen en dan ....

    Veel plezier verder, kijken wij ondertussen uit naar het volgende verslag.

    Groetjes,

    Paul

  • 09 Februari 2014 - 19:44

    Vincent Terink:

    @ Marleen: Die kans is daar ja :P denk het wel ja.

    @Mama: Bedankt mams! En dat komt goed!

    @Maarten: Hoorde het gister van mama. Heb natuurlijk even gebeld om te vragen hoe het is gegaan gister ;) maar super gedaan! Ben benieuwd naar de foto's!

    @Frida: Geen idee :P

    @Paul: vandaag is een lummeldagje :P

  • 09 Februari 2014 - 19:46

    Petra:

    Wat een belevenis, en Nederlanders zitten overal. En dan nog friet en frikandel eten ook. Hebben ze ook zulke lekkere frietsaus. Je eerste week zit erop, en je doet al aardig wat contacten op. Heel veel succes xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Vincent

Na het rampenjaar 2013 wat bij vele van jullie bekend is, gaan we 2014 van start met een mooie uitdaging! Een afstudeerstage in Paramaribo.

Actief sinds 03 Feb. 2014
Verslag gelezen: 306
Totaal aantal bezoekers 26569

Voorgaande reizen:

01 Februari 2014 - 25 April 2014

Stage in Suriname

Landen bezocht: