Zaagmansdag 4 in SU - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Vincent Terink - WaarBenJij.nu Zaagmansdag 4 in SU - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Vincent Terink - WaarBenJij.nu

Zaagmansdag 4 in SU

Door: Vincent Terink

Blijf op de hoogte en volg Vincent

05 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Vandaag was het weer zaagmansdag, de dagen vliegen echt voorbij hier.
Vanmorgen wilde ik beginnen met zagen van het materiaal wat we gisteren gekocht hebben. Maar 1 van men collega's had vorige week nadat ik toen gezaagd had, de geleiding van het zaagblad eraf gehaald. Hier zitten kleine lagers op die het zaagblad recht moeten houden. Maar die lagers waren verrot. En hij kreeg de lagers toen niet los, dus had ze in de olie gelegd om ze te laten weken.
Na even stoeien heb ik de moeren los gekregen en kon uiteindelijk makkelijk de lagers van de kleine assen af krijgen. Ook bij de lagers die niet in de olie hadden gelegen.
Vervolgens moesten er nieuwe lagers gekocht worden. Deze zoektocht was gelukkig een stuk sneller klaar als de tocht van gister.
Bij terugkomst heb ik de geleiding weer in elkaar gezet, gemonteerd en ben gaan zagen.
Helaas was de draaibank in gebruik dus moest daar even op wachten. Heb toen de ergste roest van men materiaal afgehaald met behulp van de roterende staalborstel. En ben daarna Arno gaan helpen, hij was druk met 3 verschillende klussen. Op de draaibank werden remschijven afgedraaid, op de vlakbank werd een kop gevlakt. En daarnaast was hij nog een blok aan het opspannen die opgeboord moet worden.
De kop die gevlakt werd was bijna klaar, dus heb die voor hem nagepoetst en losgedraaid van de vlakbank.
Daarna hebben we sleeves vervangen van een cilinderblok. Dit zijn de bussen die de cilinderwand vormen in de motor. Best wel makkelijke klus, maar je moet nog wel opletten dat je geen slordigheidsfoutjes maakt. Als je de afdichtingen niet goed voor elkaar hebt, krijg je je koelvloeistof in de motorolie. Is nou niet bepaald goed voor de motor.
Halverwege dit klusje, ben ik begonnen met draaien. Andere collega's hadden werk nodig en de draaibank was weer vrij. Dus ik kon een klein begin maken aan de kegels voor de vacuümpomp. Het blijft wennen, op school wist ik welke beitels ik waarvoor kan gebruiken. Maar hier gebruiken ze andere beitels, dus het is telkens even vragen wat wel en niet kan. Houd het ook wel weer leuk, ik word er in ieder geval niet dommer van.
Ik heb nog niets gehoord over een vervangend project, zal hopelijk deze week nog wel komen. Maar dat zien we in de loop van de week wel. Ik heb gelukkig nog wel wat kleine projecten waar ik mee verder kan. Zoals die Vacuümopvoerpomp.

Vanavond even met Sybren gebeld vanwege zijn verjaardag. De ''meute'' was er heen gegaan vanavond. Als verrassing, aangezien meneer zijn verjaardag niet wilde vieren.

  • 06 Maart 2014 - 07:05

    Paul Lans:

    Vincent,

    Alweer is het woensdag, de tijd vliegt inderdaad. Maar dat is alleen maar een goed teken, dat betekent dat je inmiddels je draai hebt gevonden (en niet alleen op de draaibank).

    Het was gisteren in Brummen reuze gezellig. Syb deed z'n best om niet al te verbaasd te kijken. Onder het roepen van: "Zie je wel!" en "Dacht ik al", was het net of hij al wist wat er ging gebeuren. Samen hebben we wat gegeten en gedronken en vooral veel lol gehad. Je mag trots zijn op je 'meisje', ze doet gewoon lekker mee met de meute. Kortom een geslaagde avond.

    Jij succes met je klussen daar en natuurlijk ook de vrije tijd daar omheen. Tot morgen, via dit medium.

    Paul

  • 06 Maart 2014 - 08:38

    Hugo:

    Vincent,

    Leuke verslagen schrijf je. En als je constateert dat de tijd vliegt, dan moet je het wel naar je zin hebben. Voordat je weet zit je weer hier!
    Ik sluit me bij Paul aan. Gisteren reuze gezellig met leuke mensen en lekker eten. En toen je met Sybren aan de telefoon zat heb ik nog een biertje extra genomen met het idee dat jij aan de andere kant van de wereld er ook zo bij zat. Een biertje na gedane arbeid op de gezondheid van Sybren. 2-0 voor hem nu.

    Jij succes met je stage en project.

    Hugo

  • 06 Maart 2014 - 08:58

    Petra:

    Hoi Vincent

    Je blijft wel aan het werk met al die klusjes, maar zoals je zegt je leert er veel van.
    Je vacuümpomp vorderd dus gestaag.
    En de woensdag ook alweer voorbij voor je het weet is het weer weekend!
    Het was heel gezellig gisteravond en wat heb je toch een super gezellig, ondeugend, leuk meisje. Ilse gaat super goed met onze gebekte groep om. Je kunt trots op haar zijn.
    Het was wederom weer een geslaagde suprise party, kijken uit naar de volgende hahaha ;)
    Klussen maar weer een mooie dag.
    Denk aan je liefs xxx

  • 06 Maart 2014 - 21:41

    Wim:

    Hoy Vincent,
    Zou jaloers worden op wat je allemaal mee maakt . Ik heb ook de meeste reactie,s gelezen
    Nou, als ik zo kon schrijven zou mijn verhaal langer zijn dan dit.
    Ik vindt het erg leuk voor je wat je allemaal maakt, en meemaakt. Heel goed.
    Jonge ga zo door en je komt als een ervaren monteur weer terug, kun je capaciteiten
    gebruiken om mijn Norton onder handen te nemen.
    Hartelijke groeten ook van Nardi.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Vincent

Na het rampenjaar 2013 wat bij vele van jullie bekend is, gaan we 2014 van start met een mooie uitdaging! Een afstudeerstage in Paramaribo.

Actief sinds 03 Feb. 2014
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 26528

Voorgaande reizen:

01 Februari 2014 - 25 April 2014

Stage in Suriname

Landen bezocht: