3e weekend in Paramaribo, Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Vincent Terink - WaarBenJij.nu 3e weekend in Paramaribo, Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Vincent Terink - WaarBenJij.nu

3e weekend in Paramaribo, Suriname

Door: Vincent Terink

Blijf op de hoogte en volg Vincent

23 Februari 2014 | Suriname, Paramaribo

Het is hier nu bijna 22.00 en ik begin nu nog even aan men verslagje over het afgelopen weekend :)
Zaterdagochtend was het gewoon tijd om te gaan werken en dus ging het wekkertje weer om 7 uur. Frank en ik hebben de leerdoelen doorgesproken die ik heb moeten maken voor school, om zo bewijsmateriaal te verzamelen voor het assessmentgesprek wat ik ergens in Mei zal hebben.
Verder was het een ochtend met kleine klusjes, helpen met het wisselen van een wiel bij een kleine vrachtwagen, opruimen van werkplaats, spullen klaar zetten voor maandag. En een machine achterin het vrachtwagentje van het werk gezet. Deze moet maandagochtend mee naar de slachterij, waar collega's naar toe gaan.
Na het werk had ik een dipje dus ben maar even wat uurtjes gaan slapen aangezien ik 's avonds naar de nieuwe club/loungebar hier om de hoek zou gaan.
Het koken had ik maar weer even uit besteed. Bij een BBQ tentje verder op aan de Kwattaweg kunnen ze heel goed saté's klaar maken die lekker gemarineerd zijn :) Met de lekkere satésaus hier uit Suriname is dat goed te nassen.
Na dat ik het eten op had kwam Willem erbij zitten en even later kwam Gerard ook. Na wat gepraat te hebben kwam Sabrina met de pup die Gerard en Sabrina gekocht hebben. Een kleine Franse Basset van net 8 weken. Wat een ontzettend grappig beestje, met de oren slepend over de grond als die zijn kop te laag houd. Tijdens het rennen zorgt dat er nog wel eens voor dat hij struikelt over zijn oren haha. Gerard nodigde ons uit om boven te gaan zitten op de veranda. Sabrina was zelf bakabana's(gebakken bananen) aan het bakken. Was erg gezellig om daar boven te kletsen, de ouders van Gerard kwamen ook nog even. En de zus van Sabrina met haar vriend kwamen ook nog even buurten om de pup te zien.
Zo rond half 11 zijn Willem en ik naar de opening gegaan van de club/loungebar. We hoorden zo af en toe een muziek deuntje ontsnappen van die kant, toen we bij het appartement zaten.
Eenmaal daar binnen kregen we een veelste zoete welkomsdrankje voorgeschoteld. Het ziet er allemaal erg mooi uit hoe ze de indeling hebben gemaakt. mooie loungehoek binnen, grote loungehoek buiten en een mooie bar.
Het er miste alleen 1 ding. Dat waren de mensen. Het was er erg rustig. Na een half uurtje/ 45 minuten ging Willem naar een ander café en ik ben terug gegaan naar het appartement. Daar waren Gerard, Sabrina en nog men buurman nog wakker. Met de pup beneden, die druk aan de wandel was. Max(de pup) kwam een grote slak tegen. Dus hem maar weg gehaald bij de slak, voordat die het idee kreeg dat het eten is. Maar de slakken hier worden echt groot! Er waren er 2 met een groot huis op de rug. Is wel wat anders als die kleine slakjes die wij soms in de tuin hebben.
Om 12 uur gingen de rest op bed. Ik heb nog even de afwas gedaan van mezelf, had toch nog geen slaap. En ben vervolgens maar in bed gaan liggen met het TopGear magazine. rond de klok van 1 kwam Willem weer binnen was wat aan het rommelen, maar vervolgens zijn mijn ogen dicht gevallen en heb ik hem niet meer gehoord. Hij moest om 4 uur langs de weg staan vanwege zijn vliegtuig terug naar Curaçao.(Hij liever als ik)

Vanmorgen was ik mooi op tijd wakker, begonnen met een kopje koffie maar zonder brood. Men brood wat ik nog had keek me gisteravond om 12 uur groen aan. Die had ik dus voorgesteld aan de vuilniszak in de prullenbak. Het was gelijk een hechte klik, 1 die niet snel verbroken wordt als ik dat zo inschat.
Na men kopje koffie, de benenwagen aangeslingert en richting de zondagmarkt gelopen. Dacht loop wel vast die kant op en kijk ondertussen of er een bus aankomt, dan stap ik daarbij in. Maar de bussen gewoon gewoon doorreden, ze seinde of toeterde nog wel een keer, erg jammer!
Na ruim anderhalf uur gewandeld te hebben was ik er dan. Verkeer wordt ter plaatse geregeld door een politieagent zodat de marktbezoekers niet uit de slippers gereden worden.
Ze hebben van alles hier op de markt: kleding, fruit, groente, vis, vlees, sieraden en je kunt er ook naar de kapper of je bloedsuiker laten prikken.
Diabetes komt hier ook veel voor, alleen kennen ze hier nog niet een vaten specialist of een diëtist. Welke de mensen begeleid met welk eten ze mogen eten. Met het gevolg dat hier nog vaak geamputeerd wordt als er aderen verstopt zitten.
Na de markt overgelopen te hebben en wat groentes en een watermeloen gekocht te hebben, ben ik naar de bus toegelopen. Deze wandeling van 1,5 uur op de heenweg zag ik niet zitten op de terug met de boodschappen.
Bij thuiskomst nog even brood gekocht bij de supermarkt, wat gegeten en vervolgens in de zon gaan zitten met de Topgear en koptelefoon op.
Vanmiddag bijna 2,5 uur via Skype gebeld met het thuisfront. Daar hadden ze voor Ilse een surpriseparty georganiseerd. En ik had met mam afgesproken te skypen, zodat ik er ook een beetje bij ben. Erg handig zo'n Smart tv met een webcam en microfoon :)
Daarna weer even een wasje gedraaid en aan het einde van de middag ben ik met Gerard meegeweest. Naar het wekelijkse voetbalevenementje van zijn familie.
Het weer van het afgelopen weekend was lekker :) Zaterdag heeft het even geregend toen ik men middagdutje deed. En verder is het droog gebleven! En vooral zonnig! Tijdens de wandeling vanmorgen kreeg ik wel even last van de warmte. Maar op bijna iedere 100 meter zit wel een Chinese supermarkt, flesje water was dus snel gekocht.

• 24 Februari 2014 - 06:46

Paul Lans:

Hey Vinnie,

Goed verhaal weer, lekker dat de regentijd op z'n eind lijkt te lopen. Want voor de regen kun je net zo goed in Nederland blijven. Al hadden we hier afgelopen zondag een uitgesproken mooie dag, lekker zonnig, best lekker, al blijft de temperatuur natuurlijk nog wel wat achter (zeker in vergelijking met Paramaribo).

Wat trouwens ook goed klinkt is die BBQ-tent daar bij jou in de buurt, lekker man: sateetjes met overheerlijke satésaus, jammie. Klinkt allemaal erg vervelend.

Het verrassingsfeestje voor Ilse was, zo dacht ik, wel goed gelukt. Te oordelen aan haar gezicht toen ze binnen kwam in ieder geval wel. Ze had Popco z'n bolide al zien staan, die had 'm juist achter ergens neergezet, dus ze dacht: dan zal 'Brummen' er ook wel wezen. maar dat een vriending van haar er was was wel een grote verrassing. Dat was in ieder geval van haar gezicht af te lezen. We hebben wat foto's gemaakt, we zullen nog wel even kijken op welke manier we deze met je kunnen delen.

Succes, maandag met de klus op de vissersboot. Laten we in ieder geval hopen dat hij lang genoeg boven water blijft om alles te repareren.

Groetjes,

Paulus

• 24 Februari 2014 - 08:14

Petra:

Hoi Vinnie,

Super fijn je gisteren weer via Skype te zien. Top zeg ander half uur te lopen naar markt. Loop je dan langs de weg of loop je via leuk wandelroute. Wat moet ik me daarbij voorstellen.
    Grappig een basset pup en inderdaad helemaal leuk die lange oren. Jammer van je kroeg uitje, maar wie weet gaat dit beter lopen mettertijd. Zondag Ilse haar verrassing feestje helemaal geslaagd, wat een gezicht dat wij er waren vond ze niet raar, maar dat haar beste vriendin er was wel en haar Oom dat leverde echt een mooi verbaast gezicht op. Was erg gezellig en fijn dat jij er via Skype ook bij kwam.Paul had een gave fotokaart gemaakt waar wij met zijn allen aan parasute springen zijn en een speelgoed parasute waar geld in zat voor een bijdrage aan haar parasutebrevet.
    Heel veel succes vandaag dikke knuffel. Ps. hele mooie foto van Reint voor Ilse. Staan jullie super op samen xxxx

• 25 Februari 2014 - 08:17

Minke:

Hoi Vincent,

Was erg leuk om je te zien en te horen. Je schoolopdrachten worden wel steeds verder uitgebreid, leuke opdrachten zitten er tussen. Ik vroeg mij af hebben ze geen bushaltes in Paramaribo, omdat de bus toetert en langs rijdt, als jij mee wilt rijden. Zo kom je wel aan je wandelconditie. Succes deze week met je werk. Groet,Minke

• 25 Februari 2014 - 10:14

José:

Hoi Vincent,

Zo ik zit op wacht! dat betekent dat ik moet wachten op een bevalling.
    En denk ff weer eens een verslagje lezen van jouw .
    Zo te lezen gaat het goed met je, ook al heb je vast ook wel je ups en downs.

Maar wat mooi dat je Ilse hebt verast en zo ben je toch nog heel dicht bij haar toch!!
    Ik kan me dat nog herinneren van Myrthe met Skype super uitvinding.
    Mooie verhalen Vincent hierin kan ik mij beter vinden dan de verhalen over je werk ha ,maar ik snap
    het daar ben je voor gekomen.
    En al lekkere vruchten geproefd? en die saté mmmm zo te horen erg lekker.
    Met dat wandelen hou je je conditie goed op pijl maar vast wel zwaar..... Top!!! de vochtigheid is daar erg hoog toch.
    Vincent een leerzaam weekje gewenst en blijf vooral genieten!!.

Gr José