Week 2, Dag 2 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Vincent Terink - WaarBenJij.nu Week 2, Dag 2 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Vincent Terink - WaarBenJij.nu

Week 2, Dag 2

Door: Vincent Terink

Blijf op de hoogte en volg Vincent

12 Februari 2014 | Suriname, Paramaribo

Het is dinsdag en het weer is al wel wat beter als gisteren.
Vannacht is Willem weer terug naar Curaçao gegaan, beetje jammer dat zijn wekker van 2.15 tot 2.30 te horen was maar goed.
Op stage vandaag weer aan de Pajero gewerkt waar ik vorige week mee begonnen was op de maandag. Gijs(de eigenaar) had een andere startmotor geregeld. Wat een gepriegel om die weer te monteren zeg. De ruimte rondom de startmotor is groot genoeg voor dunne armpjes en kleine handjes. En die heb ik helaas niet. Men collega en ik kwamen met veel moeite bij de bovenste bout. Na lang prutsen hadden we het zover dat we konden starten. Maar helaas ook deze startmotor kreeg de motor niet snel genoeg rond. En dan ga je jezelf afvragen wat het dan kan zijn. We hebben de bougies eruit gedraaid, om de compressie te verkleinen in het blok. Het cilinderblok en de cilinderkop horen namelijk niet bij elkaar. Er schijnt wat compressie verschil te zijn, maar hoeveel weet niemand. Voordat we de bougies konden verwijderen moesten we eerst een dop voor de bougie afdraaien, omdat de schacht erg smal was en de dop niet paste. Voor de passende dop hadden we geen verlengstuk meer. Die is gesneuveld hoorde ik vandaag.
De motor hoort te gieren als de bougies eruit zijn en je start hem. Maar dat deed deze motor niet. Hij draaide wel sneller als met bougies maar nog lang niet snel genoeg. We zijn WD40 via de bougiegaten in de kop gaan spuiten en steeds even rondstarten. Niet te lang anders zouden we deze startmotor verbranden. Uiteindelijk hebben we de bougies er weer in gedraaid, bobines erop en we hebben de motor aan de praat gekregen! Met een kleine backfire in de inlaat, vanwege alle rotzooi nog in de cilinders maar goed hij doet het wel. Morgen gaan we de auto verder afbouwen.

Vanavond bleef het wel droog, dus heb mezelf vanavond maar even verwend door voor me te laten koken. Ben naar het tentje gegaan waar ik afgelopen zaterdag wat gedronken heb.
Een soepje vooraf, een frietje met kipsate na en met 1 drankje. Zat ik nog ruim onder de 50 SRD, heb voor nog minder als 10 euro lekker gegeten :)
Ik had net men eten op werd ik gebeld door Gerard, hij had pizza's gehaald en vroeg of ik thuis was. Zo ja had ik aan mogen schuiven.
Net op het moment dat ik de laatste bocht om kom bij het busplein breekt er een lantaarnpaal af. Helemaal weggerot en dondert zo om. Hier in Suriname hangen ook de stroomdraden aan de palen. Wel een vreemd gezicht dat zo'n paal zo afbreekt. Hij viel nog geen meter achter een niets vermoedende wandelaar. De geluksvogel!
Was net buiten gaan zitten met de laptop om mijn verslagje te schrijven over vandaag, komt Gerard naar me toe. Dat hij zaterdag waarschijnlijk de binnenlanden in wilt! Ben erg benieuwd!
Morgen eerst naar de vreemdelingendienst. Ben benieuwd wat die te vragen hebben.

  • 12 Februari 2014 - 06:51

    Paul Lans:

    Hey Vinnie,

    Ik blijf het leuk vinden, die verhalen van jou, vooral de vindingrijkheid die jij/jullie ten toon spreiden om allerdaagse probleempje oplossen. Wat hier heel vanzelfsprekend is om het juiste gereedschap te pakken moet je het daar soms zelf maken/aanpassen.

    Uit eten kost je dus ook de kop niet. Dat lijkt te roepen om een herhaling! Alleen wel goed blijven kijken naar de lantaarnpalen. Dat lijkt me inderdaad een heel vreemd gezicht als ineens zo'n ding tegen de vlakte gaat. Stond er misschien net een hond tegen te p.......? Wel iets om te onthouden natuurlijk, dat je niet tegen een lantaarnpaal gaat staan leunen, bijv. als je staat te wachten op de bus. Want voor je het weet ...... BOEM!!!

    Succes bij de Vreemdelingendienst (schijnen hele "vreemde" mensen te werken) en ik kijk alweer uit naar het volgende verslag.

    Paulus

  • 12 Februari 2014 - 07:26

    Petra:

    Hoi zoonlief,

    Wat bijzonder zeg, en wat gaaf als het jou/ jullie lukt om toch weer zo'n auto aan de praat te krijgen. Jammer dat ik niet in de buurt was. Met mijn armpjes en handjes. Maar ach het is jullie gelukt. En dat is toch echt een schouder klop waard, want wat Paul schrijft in Nederland is er van allerlei gereedschappen bij de hand. Leuk dat je heerlijk hebt gegeten en dan voor die prijs, ja dat nodigt uit om vaker uit eten te gaan. Alleen als terug loopt goed opletten voor vallende lantaarnpalen, daar kunnen wij ons niets bij voorstellen gelukkig.
    Succes bij vreemdelingen dienst, als je je voorstelt kun je meteen zeggen dat jij niet meer vreemd bent ;)
    Liefs

  • 12 Februari 2014 - 08:36

    Wolly:

    Hallo Vincent,

    Wat fijn dat je toch een huisdier hebt, iets vreemder als goudvissen. Ik hoop dat het het geen brulkikker is :p.
    Zo te zien heb je weer genoeg te doen, en beleef je nog eens wat :-)
    Heel bijzonder om de cultuurverschillen te zien lijkt mij.
    En erg leuk dat jij deze met ons deelt.
    succes vandaag. hier schijnt nu de zon, dus je kunt je collega's vertellen dat we weer stroom aan het opladen zijn.
    in het 'coole kikkerlandje'

  • 12 Februari 2014 - 14:54

    Nardi :

    Hoi Vincent,

    Leuk om al je ervaringen te delen met ons allemaal.
    Je hebt al veel regen gehad, maar dat zal wel beter worden, dan verlang je nog naar een plensbui.
    Van daag schijnt hier de zon, het lijkt heel mooi, maar het is beren koud.
    We hebben de bus weer gereden ,
    Volgende week Wim voor het Laatst, Ja we worden echt oud
    Tot de volgende keer.


  • 12 Februari 2014 - 19:09

    Minke:

    Hoi Vincent,

    Succes morgen bij de vreemdelingendienst, voor jou zijn ze ook vreemd.
    En let op voor vallende lantaarnpalen, dat lukt hier niet, die krijgen niet de tijd om te verrotten, maar worden omver gereden.
    Ik hoop voor je dat zaterdag doorgaat, maar ja je weet maar nooit.
    Trouwens zijn Gerard en Willem nederlanders of surinamers/antillianen?
    Kan ik mij een beter beeld vormen over deze mannen.

    Lieve groet,Minke

  • 15 Februari 2014 - 01:17

    Vincent Terink:

    @ Minke: Gerard is een Surinamer maar zijn voorouders zijn Nederlands. Als je hem ziet lopen is het ook een Nederlander, tot dat ie begint te praten. En Willem is een Nederlander is bij de Antilliaanse Kustwacht gewerkt heeft en zo is blijven hangen op Curaçao.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Vincent

Na het rampenjaar 2013 wat bij vele van jullie bekend is, gaan we 2014 van start met een mooie uitdaging! Een afstudeerstage in Paramaribo.

Actief sinds 03 Feb. 2014
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 26543

Voorgaande reizen:

01 Februari 2014 - 25 April 2014

Stage in Suriname

Landen bezocht: