Zaagmansdag week 10 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Vincent Terink - WaarBenJij.nu Zaagmansdag week 10 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Vincent Terink - WaarBenJij.nu

Zaagmansdag week 10

Door: Vincent Terink

Blijf op de hoogte en volg Vincent

10 April 2014 | Suriname, Paramaribo

Gisteren had ik een nieuwe collega 2 tekeningen gegeven om door te kijken en als hij het niet begreep, mocht hij het komen vragen. Na een half uur was ik even bij hem wezen vragen of hij het snapte en hij snapte het. Maar ze zijn hier tot nu toe allemaal het zelfde. Iedereen die ik wat heb laten bekijken en gevraagd heb of ze het snappen, snappen het. Maar daarna komen ze naar me toe ''Ik snap het niet''. Is niet erg, maar zeg dat dan direct. Dus vanmorgen komt Arno met die nieuwe naar me toe en met de tekeningen, om nog wat uitleg te krijgen. Die jongen wilde het niet van Arno aannemen hoe die tekening in elkaar steekt. En dan staan er nog niet eens vorm- en plaatstoleranties op de tekening. Dan wordt het pas echt onduidelijk als je er geen les in hebt gehad. Maar goed na het uitleggen van de tekening was het wel duidelijk.
Vandaag heb ik 1 leerdoel zo goed als afgerond. Er gaat nog best wel veel tijd in zitten om een cilinderkop van een V8 cilinder op te spannen op een vlakmachine. De boven en onderkant staan onder een hoek van elkaar. Als je dus gewoon de cilinderkop aan 1 kant op te hogen vast zet tot dat deze waterpas staat. En je vervolgens de slijpsteen erover heen laat gaan, sloop je de kop. Maar goed, ik heb de kop opgespannen samen met een nieuwe collega. Ik moest hem gaan uitleggen hoe we het moeten doen en daarna hebben we het laten controleren door Arno. Toen ik hem vroeg te komen controleren zei hij doodleuk: ''staat ie waterpas met de machine? en zit alles vast?'' Dus ik zei dat dat het geval was, ''nou'' zegt hij '' dan ga je toch beginnen?''. Fijne vent hoor. Gelijk vertrouwen dat het goed gegaan is. Maar heb hem toch zover gekregen, omdat dit om een V blok cilinderkop ging, het even te checken. Daarna kon ik hem even nalopen met een meetklokje die tot op een honderdste millimeter nauwkeurig meet. Zo kon ik inschatten hoeveel er ongeveer af moet.
Daarna heb ik José(je spreekt het uit als Gosé, op zijn Spaans) uitgelegd hoe de machine opgestart moet worden. En daarna zijn we begonnen met vlakken. Maar goed, om met 2 man bij die machine te blijven kijken is beetje doelloos. Dus hij is begonnen aan het draaiwerk wat ik hem gisteren gegeven en vanmorgen uitgelegd heb.
Nadat ik de cilinderkop gevlakt heb, heb ik de kleppen opnieuw ingeslepen zodat deze weer netjes in de klepzetting afdichten. Dit is een best wel arbeidsintensief klusje, maar Wilbert verveelde zich dus die kwam me even helpen!
Het is een erg aardige man die Wilbert, vrolijk, erg leergierig en erg vriendelijk. Ik hoop dat hij straks de jongens mooi in het gareel kan houden als hij eenmaal leidinggevende is. Dat moet hij straks namelijk gaan worden. Maar nu moet hij eerst de mannen leren kennen en leren hoe het bedrijf in elkaar steekt.
Morgen ga ik de kleppen weer in de kop plaatsen en dan is dit leerdoel klaar! Op naar de volgende!

Vanavond heeft Gerard de Caddy meegegeven aan Wilbert, ik ben om 5 uur gelijk naar huis gegaan omdat ik had afgesproken te gaan skypen met Ilse. Dat extra uurtje maakt het wel dat het al snel laat wordt, maar goed ik mag denk ik niet echt klagen daarover. Wilbert heeft een tijdsverschil van 11 uur!!! wat hij moet overbruggen met zijn gezin.

Net na men skype gesprek met Ilse, riep Wilbert me dat hij het eten klaar had. Ik stond een beetje perplex, want dat had ik niet verwacht. Had men eigen eten van maandag al uit de vriezer gehaald. Had het restant namelijk ingevroren. Maar dit ligt nog lekker in de koelkast. Hij had rijst met kip en uien gemaakt. Hij kon geen groentes vinden bij de chinees die hier vlakbij zit. Maar het smaakte goed :)
Als we van de week nog een keer de auto mee hebben laat ik hem even zien waar hij zijn boodschappen kan gaan doen en waar zondags de markt is. Is wel prettig voor hem als hij dat zelf ook weet.
Kan hem alleen maar vertellen wat ik zelf heb gevonden in Paramaribo, maar goed alle kleine beetjes helpen hier.


  • 10 April 2014 - 07:56

    Petra :

    Het is wat je tekening snappen en dan toch weer niet. Het mooie is dat je het goed aanvoelt, en weet dat ze toch nog komen voor uitleg! Je leert in ieder geval de mensen kennen!
    Fijn dat je eerste leerdoelen af is. En wat een verrassing dat Wilbert gekookt had, en dat doe je goed om hem weg wijs te maken. Is fijn als je weet waar je boodschappen kan doen.
    Wat gaat het toch snel misschien voor jou niet,maar toch echt bijna weer week om.
    Ik moet zeggen dat ik ook stiekem af zit te tellen en blij ben als ik je weer zie en in mijn armen kan sluiten en dan alle verhalen in het echt kan horen.
    Maak er nog een paar mooie weken van, ik blijf je nog lekker volgen.
    Knuffel mams 2

  • 10 April 2014 - 08:03

    Paul Lans:

    Hey Vinnie,

    Klinkt goed, een leerdoel (bijna) af. Dat is wel lekker zeg. Zo schiet het toch nog lekker op na alle afgebroken projecten.

    Misschien moet je in het vervolg je tekening met kleurpotlood maken en inkleuren. Misschien snappen ze het dan wel in één keer. Blijft vervelend: "Ja, ik snap het" en ondertussen de schouders ophalend omdat dat eigenlijk niet het geval is. Zeg dat dan gewoon, toch?

    Lekker dat, ondanks het smakken :-), de verstandhouding met je huisgenoot goed is. Wordt anders wel lastig. Grappig dat nu jij de ervarener persoon bent en je hem wegwijs kunt maken. Breekt de dagen on ieder geval, zo richting het eind van je verblijf daar.

    Succes,

    Paulus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Vincent

Na het rampenjaar 2013 wat bij vele van jullie bekend is, gaan we 2014 van start met een mooie uitdaging! Een afstudeerstage in Paramaribo.

Actief sinds 03 Feb. 2014
Verslag gelezen: 242
Totaal aantal bezoekers 26515

Voorgaande reizen:

01 Februari 2014 - 25 April 2014

Stage in Suriname

Landen bezocht: