Weekend in het binnenland - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Vincent Terink - WaarBenJij.nu Weekend in het binnenland - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Vincent Terink - WaarBenJij.nu

Weekend in het binnenland

Door: Vincent Terink

Blijf op de hoogte en volg Vincent

17 Februari 2014 | Suriname, Paramaribo

Het is al weer een tijdje geleden dat ik zo idioot vroeg men bed uit moest, maar als ik nu terug kijk naar het weekend. Dan was dat het zeker waard!
Zaterdagochtend om 5 uur trok ik de deur achter me dicht en ben naar Gerard toe gelopen met men rugzakje. Gerard en zijn vriendin Sabrina waren nog in de weer. We hebben even een kopje koffie gedronken uit zowaar Nederlandse Pip kopjes. Wel grappig dat ik deze zover van huis nog tegen kom. De moeder van Gerard heeft deze meegenomen vanuit Nederland. Na de koffie heeft Gerard de laatste spullen in de auto gelegd en zijn we om half 6 gaan rijden. Wat is de Kwattaweg(1 van de drukste wegen in Paramaribo) dan lekker rustig zeg. We waren al vlot voorbij het vliegveld de Zanderij, waar ik geland ben 2 weken terug. En kort daarna verlieten we de verharde weg voor de rode onverharde wegen. Wel grappig om dan vrachtwagens te zien staan langs de kant van de weg met Looman Hummelo stickers.
Kort daarna komen we een pas gebouwde brug over, deze gaat over de Saramacca rivier. Langs de oever ligt nog een bootje en deze wordt gebruikt om goud te zoeken in de rivier. Voor de Discovery channel kijkers onder de lezers: op de zelfde manier als in Gold divers.
Tijdens de rit gaan we van tropisch regenwoud door de Savanne, dit kun je zien aan het witte zand langs de wegen en de dorre bomen. Het is een heel ander gezicht als het regenwoud.
Door het regenseizoen is de weg niet in een goede staat, waardoor je lekker door elkaar geschud wordt in de auto.
Om 7 uur 's morgens waren we bij het park waar we dit weekend verblijven. Het is een ''projectje'' van Gerard zijn vader met een vriend van hem. Ze willen hier een soort vakantiepark van gaan maken opgebouwd uit kleine kampen langs de kreek. Alle werkzaamheden gebeuren alleen in de weekenden, omdat er geen haast is met dit project.
Omdat we als eerste er waren van de groep, konden al mooi onze slaapplek claimen. Nadat we alles uitgepakt hadden, moest er even gebeld worden naar de stad. Alleen hadden we geen netwerk meer op deze locatie. We zijn naar wat hoger gebied gereden op het park en daar heeft Gerard geprobeerd te bellen.
We waren alle 3 nog wel moe, dus bij terugkomst bij het huisje zijn we gaan liggen tot dat het eerste familie lid aankwam. Kevin zou ook rond half 6 vertrekken, alleen had hij zich verslapen :P Rond half 10 kwam hij bij het huisje. Na het gezamelijke kopje koffie, heeft Kevin Sabrina even geholpen met voorbereidingen voor de lunch. En daarna moest Kevin naar zijn graafmachine operator. Hij is een weg aan het maken door het bos waar nog 2 of 3 kampen aan moeten komen. Gerard en ik zijn later even gaan kijken hoe het ze af ging en hij heeft me laten zien wat ze nu aan het bouwen zijn.
Er komt 1 huis met 16 slaapplaatsen, 8 aan weerszijde met een mooie keuken erin, 1 toiletgebouwtje en nog 2 2 persoons cabana's ernaast.
Het was bijna luinchtijd dus Gerard, Kevin en ik zijn terug gegaan en we zijn voor het eten nog gaan zwemmen in het kreekje.
Wel een vreemd idee om in zwart water te gaan zwemmen. Het water in de kreek is zwart gekleurd door de hoeveelheid bladeren die er in vallen. Volgens Surinaamse begrippen was het water koud. Maar als het buitenwater in Nederland deze temperatuur heeft, dan ga ik er rustig in zwemmen!
Na de lunch ging Kevin met een extra bordje eten naar zijn operator toe. En wij kregen last van een dipje. Vervolgens begon het met regenen. Ook in Suriname is het lekker slapen met het geluid van regen op de achtergrond!
Aan het einde van de middag kwam de rest van de groep. 1 neef met zijn vriendin, 1 neef met een familievriend en de vrouw van Kevin.
De BBQ werd aangemaakt en het gezellige avondje is begonnen! Hoewel er veel Surinaams gesproken werd, kon ik de gesprekken toch nog wel aardig volgen. Het is nog best goed te volgen, maar dan moeten ze niet te snel gaan praten :P

Vanmorgen nog redelijk uitgeslapen voor mijn doen. Op Sabrina na was verder iedereen al wakker en zat aan het ontbijt. De dames voelden zich geroepen om eieren te bakken voor iedereen, die daar zin in had. Tijdens het ontbijt werd me gevraagd of ik mee ging kampen uitzetten. Met behulp van een GPS, zijn we het bos in gelopen en begonnen met de zoektocht langs de kreek naar goede locaties. Onderweg zijn we paden tegen gekomen die al vrij gemaakt waren maar ook stukjes moeras waarbij we tot boven de enkels zeker wegzakte de blubber in. Het wadlopen ging me beter af wat dat betreft :P.
Rond de klok van 1 waren we weer terug bij het huisje. De dames, die achtergebleven waren hadden lekker voor ons gekookt. Wij zijn even gaan afkoelen in de kreek terwijl er nog even rijst gekookt werd. We hebben lekker gegeten en toen begon het te regenen. Na de regen gingen Kevin en Gerard weer op pad. Door een kleine miscommunicatie ben ik achtergebleven bij de 3 dames. Heb lekker gerelaxt rondom het huisje, Joey kwam als eerste terug van de heren. De dames lagen op dat moment al in het water te kletsen, Joey sprong erbij en ik ben ook nog maar even het water in gesprongen. Ondanks dat het kreekje behoorlijk gestegen is door alle regen, was de watertemperatuur niet veel gedaald.
Rond de klok van 4 gingen Joey en zijn vriendin terug richting de stad. Een klein uur later kwam Gerard ons ophalen om te laten zien hoever ze gekomen zijn. Daarna hebben Gerard, Sabrina, Sarah, Kevin en ik het huisje even schoongemaakt en rond half 7 zijn wij ook vertrokken richting de stad! 's Avonds rond half 9 waren we weer terug. Spullen uit de auto gepakt. Men huissleutel opgehaald in het huis van Gerard, want de schoonmaakster is dit weekend aan het poetsen geweest in men appartementje. Lekker thuiskomen is dat!
Kort daarna ook lekker gaan slapen!

  • 18 Februari 2014 - 07:12

    Paul Lans:

    Wat een "vreselijk" oord zeg, om daar een weekend te moeten verblijven dat is natuurlijk een vreselijke straf. Wel gaaf om te lezen, en de foto's natuurlijk. Ik had een snelkoppeling gemaakt naar Waarbenjij.nu en dan krijg je automatisch het laatste verslag voor je neus. Daardoor had ik, in eerste instantie, dit verslag gemist (en heb dat ook nog gemeld in mijn reactie). Stom, stom, stom.

    Veel plezier nog daar.

    Paulus

  • 18 Februari 2014 - 07:13

    Petra:

    Een weekendje weg , hele belevenis en zo anders dan in Nederland!
    Zwart water, net zo handig zie je ook niet wat er om je heen krioelt haha.
    Hele mooie foto's en wat zat je op een mooie plek. En dan thuis komen en je appartement weer heerlijk schoon.
    Werk ze vandaag xx

  • 18 Februari 2014 - 12:32

    Minke:

    Wat een leuke ervaring en ontmoeting in de Bush. Je schrijft zo dat ik het beeld op mijn netvlies heb. Wederom weer volop genieten.

    Lieve groet, Minke

  • 18 Februari 2014 - 13:06

    Wolly:

    WOW, kunnen we zo'n huisje al reserveren voor de vakantie?

  • 18 Februari 2014 - 21:02

    José:

    Dat zijn hele afstanden die je moet afleggen!!!
    Maar vooral wel de moeite waard.

    Prachtige Foto's

  • 19 Februari 2014 - 00:36

    Vincent Terink:

    Het meest vervelende is nog wel Paul dat ze er vaker heen gaan. En dat ik ook nog vaker mee mag. Dat is pas echt afzien.

  • 21 Februari 2014 - 11:52

    Nardi:

    Hoi Vincent, een beetje een late reactie, maar je weet wij zijn niet zo vlot.
    Maar dit lijkt mij een leuke plek voor ons familie uitje. in december.
    Het huis voor 16 personen is groot genoeg.
    Heerlijk zwemmen in donker water, als er maar geen muggen zijn.

    Leuk dat je gisteren belde. gr van ons Nardi.

  • 23 Februari 2014 - 09:42

    Mariandl:

    Ha Vincent,
    Wat een belevenissen, de Bush.... leuk om te lezen, maar ik denk dat ik ook achter was gebleven om te kokkerellen. Ik ervaar wel overeenkomsten met Bonaire. De levenswijze scheelt denk ik niet zoveel van elkaar en staat vooral in het teken van iedere dag er iets moois van maken!
    Maar wat een luxe ervaar je: je appartement wordt ook nog eens schoongemaakt... luxe hoor! Beetje vakantiegevoel??

    Fijne zondag en lieve groetjes,
    mariandl

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Vincent

Na het rampenjaar 2013 wat bij vele van jullie bekend is, gaan we 2014 van start met een mooie uitdaging! Een afstudeerstage in Paramaribo.

Actief sinds 03 Feb. 2014
Verslag gelezen: 166
Totaal aantal bezoekers 26514

Voorgaande reizen:

01 Februari 2014 - 25 April 2014

Stage in Suriname

Landen bezocht: